Ford Fiesta – den lilla favoriten
Den första Ford Fiestan tillverkades redan 1976. Sedan dess har mer än 15 miljoner exemplar sålts världen utöver. Trots att Ford Fiesta blivit lite starkare i motorn och lite större för varje ny modelluppdatering, så har den alltid förblivit i småbilsklassen. Minsta Ford-modellen numera är dock Ford Ka.
Snabba fakta om Ford Fiesta
Vad | Populär småbil såld i mer än 15 miljoner exemplar. |
Vem | Tillverkas av Ford, en amerikansk biltillverkare som räknas som en av de största. |
Varför | En bränslesnål och ekonomisk bil med hyfsat andrahandsvärde. |
Kostar | Fabriksny, från cirka 235 000 kronor. |
Ford Fiesta som begagnad
Ford Fiesta är en ekonomisk bil att köra och äga. Ford Fiesta som begagnad utgör inget undantag. Söker du efter Ford Fiesta på blocket så ser du snabbt att andrahandsvärdet är hyfsat bra, och att de bilar som saluförs som regel försvinner fort. Precis som med andra begagnade bilar så slipper du den kraftiga värdeminskning som kännetecknar nya bilar.
Speciellt efterfrågade har historiskt sett de motorstarka alternativen Ford Fiesta ST och Ford Fiesta RS varit. I den senaste generationen av Ford Fiesta har dock Ford valt att inte släppa någon RS, som får betecknas som värstingmodellen i serien. Ford tycker helt enkelt att ST-utförandet är både tillräckligt snabb och tillräckligt sportig. Good enough med andra ord.
Fyra goda skäl att överväga Ford Fiesta:
- Bränslesnål, bra bilekonomi
- Lättkörd med mycket körglädje
- Mycket bil för pengarna
- Generellt en jämn och bra kvalitet
Är Ford Fiesta värd att privatleasa?
De senaste åren har trenden att privatleasa sin bil vuxit sig allt större och större. Fördelarna sägs ofta vara att du har ett bekymmersfritt ägande där du har full koll på totalkostnaden. Du slipper bekymra dig för dyra reparationer eller oväntade extra utgifter.
Kritikerna har ofta framfört att kontrakten är otydligt formulerade, och att du, den dag du lämnar bilen åter, kan få hosta upp en rejäl hacka. Oavsett hur det ligger till med för- och nackdelarna när det gäller privatleasing, så kan vi konstatera att det är här för att stanna.
Att privatleasa Ford Fiesta kostar från ungefär tretusen kronor i månaden. Priset beror dels på hur långt du räknar med att köra per år, samt vilka olika typer av tillval du väljer. Sett till andra modeller så utmärker sig Ford Fiesta som privatleasing bil inte på något speciellt sätt, utan kostar ungefär vad man kan förvänta.
En blick på Ford Fiesta i den historiska backspegeln
Den nuvarande Ford Fiestan är den åttonde generationen av den populära bilmodellen. Fortfarande finns några Ford Fiesta 1980 kvar från den allra första generationen. En modell som blivit speciellt populär är Ford Fiesta ST 150.
150 står för att modellen hade 150 hästkrafter, vilket var många hästkrafter för en så liten bil när den introducerades. Populära modellår av denna variant har varit Ford Fiesta ST 2005 års modell och Ford Fiesta ST 2010 års modell. Bra modellår anses också Ford Fiesta 2007 och Ford Fiesta 2008 vara.
Generellt har Ford Fiesta varit en jämn bilmodell sett till kvalitet. Den har sällan placerat sig dåligt i tester, och oftast visat upp bra betyg vad gäller ekonomi och köregenskaper. En intressant detalj är att Ford inte säljer Fiesta i USA. Den har visserligen sålts där periodvis, men nuvarande modell ses av Ford som en utpräglat europeisk småbil.
Ford Fiesta titanium och framtiden
Titanium har varit ett namn som flera Ford-modeller använt sig av. Titanium har som regel inneburit ett rikt utbud av extrautrustning och finesser. Även Ford Fiesta har använt sig av tillägget titanium för att beteckna ett visst utbud av extrautrustning.
Vad kommer då att hända i framtiden? Ett tråkigt besked för Ford Fiestas anhängare är att modellen läggs ned 2024. Orsaken är Fords satsning på elektriska bilmodeller, vilket gjort att Fiestan gått ur tiden snabbare än man tänkt. Även om Ford Fiesta slutar tillverkas om ett par år, så kommer den populära lilla bilen att fortsätta att vara en vanlig syn på gatorna ett antal år framöver.
Och vem vet, kanske lanserar Ford så småningom en elektrisk version av Fiestan? Volkswagen gjorde som bekant ett försök att återlansera sin omåttligt populära bubbla för några år sedan, och bara framtiden kan utvisa om Ford har liknande planer i kikaren.